Montessori- en voltijds hoogbegaafden onderwijs.

BMB2

Deze groep wordt gedraaid door Lily van Gils (maandag, dinsdag) en Thari van der Made (woensdag t/m vrijdag)
 

Even voorstellen: Lily van Gils

Als leerkracht sta ik sinds 1981 voor de klas, met een onderbreking van 7 jaar, vanwege de geboorte van mijn drie dochters. Als gecertificeerde Montessorileerkracht sta ik nu 24 jaar op deze school voor de klas; eerst 17 jaar in de onderbouw en nu alweer voor het achtste jaar in de middenbouw. 

Ik heb op de Montessorischool altijd fulltime gewerkt, maar heb dit schooljaar besloten om part-time te gaan werken. Mijn duo-collega is Thari van der Made. Ik werk op maandag en dinsdag en Thari op woensdag, donderdag en vrijdag in middenbouw 2. 

Ik heb, naast de Pedagogische Academie en de Montessori-opleiding, nog meer opleidingen gevolgd  o.a. de bevoegdheid voor het lesgeven in het speciaal onderwijs, middenmanagement, techniekcoördinator, interne cultuurcoördinator, BHV, gym en volg nog steeds allerlei bijscholingscursussen.

Ik vind het belangrijk dat kinderen zelfstandig leren werken, maar geef ook veel structuur en ik bekijk per kind welke onderwijsbehoefte het heeft en welke mate van zelfstandigheid het aankan. Ik maak de kinderen duidelijk, dat ze niet voor mij werken, maar voor zichzelf. Ik wil graag dat kinderen eigenaar worden van hun eigen ontwikkeling in de breedste zin van het woord. Ik vind het belangrijk dat een kind trots is op zijn eigen werk en graag naar school komt om er weer een interessante en leerzame (en leuke) dag van te maken. Ik vind het geweldig om met de kinderen aan de thema's van IPC en cultuur te werken en ik zing graag. 

Ik vind een gezellige en uitnodigende sfeer in de klas belangrijk en maak veel werk van onze aandachtstafels, seizoenenhoek en IPC-muur. 

In mijn vrije tijd ben ik culturen in andere landen aan het ontdekken en ik ga ik graag naar het Chassétheater en bezoek  popconcerten en festivals. Ook ga ik graag naar musea en tentoonstellingen. Ik geniet van bijzondere architectuur en muurschilderingen, dus citytrips zijn favoriet. Ik verzamel keramiek met polkadots en Murano mondgeblazen glaswerk. Eten met vrienden is ook favoriet. Wij noemen onszelf 'de Kliek', maar wij bereiden culinaire hoogstandjes voor elkaar. Regelmatig gaan we ook met elkaar op vakantie. 

Ook staan veel weekenden in het teken van school, maar aangezien de Montessorischool óók een grote liefhebberij is van mij, vind ik dat niet bezwaarlijk. 

Ik heb graag al mijn zaken op orde en dat liever gisteren dan vandaag!

 

Even voorstellen: Thari van der Made 

Even voorstellen: Mijn naam is Thari van der Made. Ik ben 31 jaar en ik woon sinds 2011 in Breda, samen met mijn vriend Joey. Dit wordt mijn vierde jaar als leerkracht. De eerste drie jaar heb ik op een Montessorischool in Spijkenisse gewerkt, in de middenbouw. Voordat ik leerkracht werd, heb ik een aantal jaar leerlingen met leerproblemen begeleid. 

Ik ben heel blij dat ik vanaf dit schooljaar aan de slag mag gaan op de Montessorischool in Breda, en niet alleen omdat het me heel veel reistijd gaat schelen! Ik vind de sfeer op school fijn en ik heb veel zin om samen met Lily de leerlingen van MB2 te mogen gaan begeleiden. Ik werk op woensdag t/m vrijdag in MB2. 

Maandag en dinsdag werk ik in OB1, met mijn duo-collega Debby Radstake. De onderbouw wordt een nieuwe uitdaging voor mij, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Debby is een ervaren onderbouwleerkracht. Ook al is het jaar nog maar net begonnen; ik heb al veel geleerd van Debby en ik ga vast nog veel meer leren van haar. Ik heb er zin in.

Op school vind ik het belangrijk dat kinderen 'leren leren'. Als iets moeilijk of lastig is, kun je verschillende dingen doen, maar opgeven…liever niet. Samen met de leerlingen ga ik die uitdagingen aan. Ik wil ze leren welke stappen ze kunnen nemen als iets lastig is. En; fouten maken moet! Als je aan het leren bent, moet je door 'de leerkuil'. Leren is geen gebaande weg rechtdoor, af en toe zit er een flinke kuil in de weg. Daar moet je doorheen om steeds een beetje beter te worden in hetgeen je aan het leren bent.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat kinderen weten wat ze leren en waarom ze dat leren. Welk doel hebben ze voor ogen? Wat kan gebruikt worden om dat doel te bereiken? Ik geef liever geen kant-en-klare antwoorden op vragen van kinderen, maar ik probeer ze in een gesprek zelf achter het antwoord op hun vraag te laten komen. 

In mijn vrije tijd sport ik graag. Ik doe nu ruim 3 jaar aan Crossfit en daar hoop ik dit jaar weer wat meer tijd voor te hebben. Ik spreek graag af met vrienden en ik probeer mijn broer, zus, vader en moeder ook wekelijks te zien. Al is het maar omdat ik twee heel schattige nichtjes van 1,5 jaar en een half jaar heb, die kan ik niet te lang missen!

In de vakanties gaan mijn vriend en ik graag op reis, het liefst zijn we dan in de natuur en maken we lange wandelingen. Wat is er toch veel moois op de wereld, zo bijzonder. Af en toe een stedentrip slaan we ook niet over, maar wat mij betreft dan het liefst naar Spanje, want dan kan ik mijn Spaans oefenen.

Hoe blijft u op de hoogte?

Regelmatig zult u een klassenmail ontvangen met mededelingen en andere actuele zaken. Op Parro verschijnen wekelijks foto's van activiteiten in de klas. Voor de algemene zaken in de klas, ontvangt u aan het begin van het schooljaar het middenbouw-informatieboekje. Een klas-appgroep voor ouders is op eigen gelegenheid op te starten, maar hier neem ik geen deel aan. 

Hoe neemt u contact met mij op?

Heeft u een korte vraag of mededeling voor mij, dan is e-mail de makkelijkste en snelste manier om contact op te nemen. Mijn adres is: thari.van.der.made@montessoriplus.nl 

Ik lees dagelijks mijn e-mail; ook (als ik thuis ben) in het weekend! Ik streef er naar om via de mail z.s.m. te reageren. Gelieve geen ziekmeldingen naar bovenstaand e-mailadres sturen, maar naar het e-mailadres van school.

Belangrijk: e-mail is niet altíjd de beste keuze. Maakt u zich ergens zorgen over of heeft u een vraag over het functioneren van uw kind in de klas, dan stel ik het op prijs als u mij even persoonlijk aanspreekt.

U kunt dan het beste direct na schooltijd even naar de klas komen of 's ochtends aangeven, dat u na schooltijd even met mij wilt spreken.  Als er meer tijd nodig is kunt u natuurlijk ook een afspraak voor een andere dag maken.

Ik hoop dat we er samen een leuk en leerzaam schooljaar van gaan maken voor uw kind!